Att automatisera materialhanteringsprocesser kan verka komplicerat, men ofta är materialflöden ganska logiska, oavsett om det är ett lager eller en produktionsanläggning. Med vårt systematiska tillvägagångssätt kan vi enkelt hitta vanliga funktioner som kan identifieras som konfigurerbara moduler för repetitiv användning. Detta är en del av The Toyota Way: separera repetitiva flöden från unika i processen.
Automatically guided vehicles (AGV) är idealiska att använda för dina repetitiva flöden. Tillsammans kommer vi att identifiera de flöden där automatisering skapar mest värde och vi tar dig genom automatiseringsresan steg-för-steg. När vi har identifierat vilka flöden som ska automatiseras hjälper Lean oss att eliminera slöseri och standardisera processer för att göra automatiseringen bättre.
Låt oss ta en titt på produktionsanläggningen nedan för att se vilka processer som enkelt kan utföras av autopiloter och för att ta det första steget ...
I det avsatta området transporteras pallar från godsmottagningen (vanligtvis golvbuffertar) till ett lagringsområde, vilket till exempel kan vara en golvbuffert eller ställage.
På produktionsanläggningar eller lager finns det alltid ett behov av påfyllning av material, t.ex. pallar med delar som förs till produktionslinjerna eller plockningsområden som återfylls.
Där pallar flyttas sker ofta enkla transporter från en specifik station till en annan specifik station. I distributionscentraler där pallar transporteras direkt från inkommande till utgående kallas detta för crossdocking.
På ett lager eller en tillverkningsplats finns det alltid många tomma pallar eftersom gods har använts eller plockats. Tompallar behövs också för att placera plockade föremål eller färdiga varor från produktionen.
Pallar med färdiga varor hämtas från en tillfällig förvaring eller plastningsmaskiner nära produktions- eller plockningsområden och släpps av vid område för utgående gods, vanligtvis golvbuffertar eller djupstapling och väntar på att lastas i lastbilar.
AGV:er hos Jaylo och SKF
Toyotas automatiserade truckar jobbar dygnet runt
För att täcka långdistanstransporterna genom tunneln, implementerades 4 st automatiserade skjutstativtruckar, RAE160, vid Jaylo och 2 st automatiserade staplare, SAE160, hos SKF.
Pallar flyttas nu via en helautomatisk tunnel med hjälp av AGV:erna kontinuerligt i båda riktningarna. Detta har bidragit till att etablera just-in-time-leveranser med minimala väntetider, minskat kostnaderna för leveranserna och ökat produktivitet och effektivitet.
Vi levererar kompletta integrerade logistiklösningar från koncept till implementering. Oavsett om du vill öka din produktion, flexibilitet eller motståndskraft; vår systemintegrationsavdelning kommer att arbeta med dig för att designa ett system baserat på er data och behov. Vi kommer att genomföra och sjösätta fullständiga nyckelfärdiga projekt och stödja din verksamhet genom vårt servicenätverk. Automatiserade materialhanteringssystem >>
Vår systemintegrationsgrupp är specialiserad på avancerade automatiseringsapplikationer för plock, sortering och högdensitetslagring. Styrda med modulära Warehouse Execution System (WES) är de utformade för att optimera våra kunders materialhanteringsoperationer.
Vi arbetar också tillsammans med vårt systerföretag Vanderlande, global marknadsledare för mervärdeslogistisk processautomation, och tillsammans erbjuder vi ett brett utbud av helautomatiserade lösningar för flygplatser, lager och pakethantering.
För att optimera effektiviteten och flexibiliteten i ditt lager erbjuder Toyota olika typer av lösningar, produkter och komponenter. Dessa hjälper dig i din resa att automatisera dina materialhanteringsprocesser.
Se filmen från Clas Ohlson där våra automatiska truckar löser deras materialhnatering. Du kan även läsa fler kundberättelser längre ned för att lära dig mer om hur vi har hjälpt våra kunder med deras automatiseringsresor.
Kundcase Clas Ohlson
Se hur Clas Ohlson använder sig av våra automatiserade truckar i sin anläggning i Leksand.
Kundcase Gundlach
Se och lyssna på David Ackeby (Fabrikschef) som berättar hur Gundlach använder sig av våra automatiserade truckar och lösningar i sin verksamhet i Torslanda.