Intelligent automationsmjukvara T-ONE

Ansluter era intralogistika processer

T-ONE, Toyotas egenutvecklade automatiseringsprogramvara, installeras som ett integrationslager som kommunicerar med Toyota Autopiloter (AGV) och befintlig infrastruktur som lagerhanteringssystem, godsidentifiering och annan materialhanteringsutrustning. T-ONE erbjuder en modern, servicebaserad arkitektur med väldefinierade API:er (Application Programming Interface) för enkel integration till plattformen.

Den intelligenta programvaran erbjuder operativ robusthet och flexibilitet för enkel skalning av din verksamhet och den ger även en snabb driftsättning. Detta gör den lämplig för hantering av ett stort antal fordon. Lösningar kan konfigureras för en mängd olika flöden och ger ett användargränssnitt för operatören som stöder manuell interaktion med autopilotsystemet. T-ONE tillhandahåller en uppsättning KPIer med diagram som presenteras i användargränssnittet.

Vad står T-ONE för?

Hur T-ONE hanterar logiken för transporterna och lastoperationerna

T-ONE är kärnan i Toyotas automatiska lösningar: den övervakar och optimerar din kompletta drift. Denna intelligenta automatiseringsprogramvara tar hand om köruppdrag och trafikhantering och erbjuder många funktioner som:

Orderinitiering

T-ONE kan starta order på flera sätt för att passa din verksamhet, till exempel via ert lagerhanteringssystem (WMS) eller knappar som drivs av operatörer vid arbetsstationer (Toyota erbjuder CallMe Skärm/CallMe-knappar). Även I/O-signaler (vanligtvis fotoceller, PLC) eller skannrar (ofta en streckkodsläsare monterad på en rullbana) kan användas för att initiera en order.

Destinationsinställning

Destinationen för en order kan bestämmas vid initiering av ordern (med WMS, knapp eller I/O-signal) eller dynamiskt med ID-skanning vid upphämtning. Automationsprogramvaran från Toyota låter dig också via destinationsmappningsfunktionen skicka ett skannat värde till en specifik destination. Den här destinationen behöver inte förkonfigureras och kan till exempel vara annorlunda på morgonen jämfört med eftermiddagen.

Orderhantering

T-ONE hanterar sekvensen för när olika order ska utföras: olika prioriteringar kan hanteras av WMS, T-ONE eller ett först-in först-ut-koncept. En order kan ställas in för att hantera en enda transport, för att tömma en hel rad eller ett helt område. En order kan utföras med hjälp av olika förinställningar:

  • som A-till-B transporterar mellan två stationer.
  • som en slinga med ett antal ruttstopp för påfyllning/plock.
  • som en ”multi-leg”-transport där mer än ett fordon tar hand om transporten för att använda den bäst lämpade fordonstypen för varje uppgift.

Läs mer om våra automatiska lagertruckar >>

Mätvärden och visualisering

T-ONE tillhandahåller en uppsättning KPIer med diagram som presenteras i användargränssnittet för att visualisera systemets prestanda:

  • Fordonsöversikt: lista över alla fordon i realtid med aktuell status inklusive fordons-ID, fordonsstatus och laststatus.
  • Fordonshistorik: viktiga händelser eller fel från fordonet med fordons-ID, händelsekod och beskrivning av händelsen.
  • Orderöversikt: visar orderkörningstid, kötid, slutförda order per fordon.
  • Orderhistorik: historiska orderdata för de senaste 90 dagarna.

Användar- och säkerhetshantering

T-ONE tillhandahåller användarhantering för att stödja säker hantering av AGV-systemet:

  • Uppladdning av behöriga användare, roller och lösenord.
  • Individuell användarautentisering för att ge åtkomst och visa lämplig information och rättigheter för varje användare.
  • Granskningsspår som ger information om inloggning och användaraktiviteter.
  • Branschstandard SSL/TLS-kryptering av all trafik mellan webbläsare och T-ONE-servern, vilket förhindrar att trafik avlyssnas eller infogas.

Hur vi hanterar våra projekt >>

Systemintegration

Toyotas automatiseringsprogramvara kan integreras med system i eran anläggning:

  • WMS (med webbtjänster, SOAP)
  • PLCer (I/O signaler)
  • Rullbanor (I/O signaler, vanligtvis från fotoceller eller lasersensorer)
  • Robotceller (I/O signaler)
  • Dörrar (I/O signaler)
  • Brandlarm (I/O signaler)

Batterihantering

Autopilotfordonen kan utrustas med blysyrabatterier eller litiumjonbatterier. Litiumjonbatterier möjliggör automatisk laddning.

Med batterihanteringsfunktionen kan inställningen ändras om när fordonen i systemet ska laddas. Det optimala laddningsschemat beror på faktorer som kundens layout, erforderlig genomströmning, fordonspark och batterityp. T-ONE stöder reservladdning, laddning vid möjlighet och schemalagd laddning.

 

Tillbaka till sidan om automationslösningar >>

Kontakta oss & felanmälan

Har du läst så här långt?

Ta bort allt