En lastpall är en platt konstruktion som används för transport och frakt och som gör det möjligt att flytta enhetslaster mer kostnadseffektivt, säkert och ergonomiskt. Användningen av lastpallen, som vi känner till den idag, utvecklades under andra världskriget. Pallar är oftast gjorda av trä, plast eller metall och valet av pall beror oftast på lasten och miljön den används i.
Vilken pallstorlek är standard?
Internationell standardstorlek existerar egentligen inte, eftersom palldefinitioner, konstruktionsstandarder och terminologi varierar från land till land. Nationella standarder och inofficiella branschstandarder finns dock, så ta kontakt med lokala organisationer för mer information.
Den vanligaste pallstorleken i Europa är 1200 x 800 mm. Pallen, som ursprungligen togs fram av svensken Ivar Bryntse i ett samarbete mellan dåvarande BT och SJ, kallas för Europapall.
Alla typer av gaffeltruckar fungerar inte med alla typer av lastbärare. Var därför noga med att kontrollera palldimensioner och laststorlekar (inklusive överhäng) innan ni specificerar hur trucken ska vara. Enhetslasters vikt och innehåll påverkar tyngdpunkt och restkapacitet som trucken behöver för att kunna stapla.
Pallar med fyrvägsöppning, blockpallar eller europallar
De består av en blockkonstruktion med bottenbrädor på två sidor och i mitten. Möjligheten till hantering från fyra sidor ges genom att det finns två sidor med öppna öppningar och två sidor med öppningar över bottenbrädorna. Hanteringen blir enkel med i stort sett alla typer av truckar på sidorna med öppna öppningar. Formade hörn och bottenbrädor gör det enklare att komma in i pallen.
Denna palltyp är mycket vanlig i Europa (med undantag för Storbritannien).
Pallar med fyrvägsöppning, även kända som blockpallar eller GKN-pallar.
De består av en blockkonstruktion med bottenbrädor på alla fyra sidor och i mitten. Möjligheten till hantering från fyra sidor, samtliga över bottenbrädorna. Hanteringen blir enkel med i stort sett alla typer av truckar men det är inte möjligt att använda staplare med gafflarna över stödbenen för stapling. Formade bottenbrädor gör det lättare för truckgafflarna att komma in i pallen.
Denna palltyp är mycket vanlig i Storbritannien.
Pallar med fyrvägsöppning, block- och bärarpallar, pallar med bottenbräda, livsmedelspallar, GMA-pallar (USA) eller CPC-pallar (Kanada)
Detta är en block- och sidobärarkonstruktion (med gaffelöppningar). Möjligheten till hantering från fyra sidor ges genom att det finns två sidor med öppna öppningar och två sidor med öppningar över bottenbrädorna. Manuella och elektriska truckar samt stödbenstruckar med höjbara stödben kan användas för horisontella transporter. Lågprofilgafflar, som lyftvagnar (med låg gaffelhöjd), skjutstativtruckar, gränslande truckar eller motviktstruckar behövs för att plocka upp pallen från bärarsidan. Formade bottenbrädor gör det lättare för truckgafflarna att komma in i pallen. Denna palltyp är mycket vanlig i Nordamerika, Afrika och Asien.
Pallar med tvåvägsöppning, block- och bärarpallar eller pallar med bottenbräda
Detta är en blockkonstruktion med sido- och centrumbärare och kan bara hanteras från två sidor. Hanteringen blir enkel med i stort sett alla typer av truckar men det är inte möjligt att använda staplare med gafflarna över stöd-benen för stapling. Formade bottenbrädor gör det lättare för truckgafflarna att komma in i pallen. Denna palltyp är mycket vanlig i Afrika och Asien.