Allmänna villkor - totalunderhåll

1. Avtalsbeskrivning

Avtal om förebyggande- och avhjälpande underhåll, benämnt Totalunderhåll.

2. Tillämplighet

Dessa allmänna villkor skall gälla i kombination med ett avtal om Totalunderhåll, som tecknats mellan parterna. I avtalet mellan parterna skall utrustning och villkor specificeras. Avtalade villkor skall ha företräde framför dessa allmänna villkor.

3. Förutsättningar för priset

Antalet kontrakterade drifttimmar ligger till grund för beräkning av priset. Med drifttimme avses registrerad tid på drifttimmemätare, monterad på Utrustningen. Den kontrakterade drifttiden framgår av avtalet.
Upplysningar om bl a hanteringsmiljö (normal, frys, kor-rosiv mm) som lämnats av Köparen ligger till grund för beräkningen. Om hanteringsmiljön inte är normal skall detta framgå av avtalet. Priset innefattar ersättning för Säljarens arbete, resor samt reservdelar. Underhållsarbete utförs på normal arbetstid vardagar mellan 07.00 och 16.00. Vänte- eller övertid, miljö- och förbrukningsmaterial och/eller leverans av Reservdelar och Tillbehör, samt eventuella andra merkostnader som förorsakats av Köparen debiteras sär-skilt enligt den prislista och de normer som Säljaren tilllämpar vid tidpunkten för underhållets utförande. Priset indexregleras under avtalsperioden och följer det av SCBs presenterade arbetskostnadsindex för arbetare inom verkstadsindustrin SNI 2007, 25-30, 33. Basindextal framgår av avtalet.

4. Pris och betalning

Pris gäller från och med i avtalet angivet datum. Betalning sker mot faktura månadsvis i förskott. Körd drifttid utöver kontrakterade timmar per 12-månadersperiod debiteras årsvis med belopp som framgår av avtalet. Beloppet indexregleras enligt punkt 3. Priset gäller exklusive mervärdeskatt och andra eventuella statliga och/eller kommunala avgifter, vilka betalas av Köparen samtidigt med månadsbetalningen.

5. Betalningsdröjsmål

Vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta enligt räntelagen, särskild avgift för betalningspåminnelse och i förekommande fall inkassoavgift.

6. Säljarens åtagande

Säljaren svarar för förebyggande- och avhjälpande underhåll och är skyldig att hålla Utrustningen i ett funktionsdugligt skick. I avtalet skall det framgå om någon del av Utrustningen inte omfattas av underhållsansvaret. Un-derhåll får under avtalstiden endast utföras av Säljaren utsedda personer.

Förebyggande underhåll
Med förebyggande underhåll avses tillstånds- och funktionskontroll, smörjning, olje- och filterbyten samt kontroll av Utrustningens status vad avser personsäkerhet. Utförs enligt SS-EN 1726-1, SS-EN 1726-2.
Gaffeltest av lyftgafflar enligt SS-ISO 5057
Brandskyddskontroll enligt SBF 127:14.

Avhjälpande underhåll
Med avhjälpande underhåll avses bl a felsökning, reparation, utbyte och tillhandahållande av reservdelar. Säljaren avgör om felet skall åtgärdas genom utbyte eller reparation.

Normalt skall avhjälpande underhåll påbörjas utan dröjsmål och felaktig Utrustningen snarast återställas i driftdugligt skick.

6.1 Säljarens försening
Om Säljaren inte infinner sig på överenskommen eller aviserad tidpunkt för utförande av underhåll och sådan försening varken beror på Köparen eller på befrielsegrund enligt punkt 10 skall följande gälla;
Vid försening av förebyggande eller avhjälpande underhåll skall Köparen och Säljaren skriftligen komma överens om en skälig frist, inom vilken Säljaren skall ha utfört underhållet. Om Säljaren inte utför underhållsarbetet inom fristen, har Köparen rätt att själv eller genom annan utföra underhållet. Säljaren skall ersätta Köparen för de direkta merkostnader som Köparen åsamkas genom att själv eller genom annan utföra underhållet.

6.2 Ansvar för fel
Säljarens ansvar omfattar endast underhåll som anges i punkt 6 och under förutsättning att fel som förorsakar avhjälpande underhåll uppstått under de i avtalet förutsedda arbetsförhållandena och vid riktig användning av utrustningen.

7. Köparens åtagande
All teknisk dokumentation rörande utrustningen som behövs för att utföra underhållsarbete skall på Säljarens begäran tillhandahållas av Köparen
På varje utrustning där drifttid kan registreras skall finnas en fungerande drifttimmemätare. Drifttimmemätaren skall tillhandahållas av Köparen.

7.1 Köparens ansvar
• Tillse att drifttimmemätaren icke är ur funktion, men om så är fallet genast anmäla detta till Säljaren.
• Omedelbart meddela Säljaren så snart som Utrustningen kräver avhjälpande underhåll
• Hålla utrustningen tillgänglig för förebyggande- och avhjälpande underhåll under Säljarens normala arbetstider
• Svara för all skada som kan drabba utrustningen vari inräknas, utan att denna uppräkning skall anses uttömmande, skada till följd av vårdslös eller felaktig användning av utrustning, olyckshändelse, brand, trafikskada eller annan vådahändelse. Efter dylik skada skall Köparen på egen risk och bekostnad återställa utrustningen genom egen eller genom Säljarens försorg. Säljaren återställer utrustningen först efter skriftlig beställning från Köparen.

7.2 Utrustningens skötsel
Köparen svarar på egen bekostnad för Utrustningens normala behov av tillsyn i det dagliga arbetet inklusive, men ej begränsat till följande;
• Tillse att Utrustningen sköts väl och endast handhaves av personal som genomgått av Säljaren godkänd förarutbildning.
• Utföra i förarinstruktionen angivna kontrollåtgärder före varje skifts början enligt tillverkarens rekommendationer.
• Tillhandahålla erforderligt drivmedel och spolarvätska
• Dagligen kontrollera och vid behov fylla upp oljenivån i motor, kylarvätska i kylsystemet och oljan i hydraulsystemet samt kontrollera lufttrycket i däcken.
• Svara för samtliga hjulgummikostnader (drivbanor, driv-, stödbens- och länkhjul, däck, hjulbanor, under-håll etc) om ej annat skriftligen har överenskommits.
• För batteridriven Utrustning hålla fullgod elektrolytnivå i batterier och ladda dessa och i övrigt tillse att batterierna sköts på bästa sätt, svara för underhåll och eventuell ersättningsanskaffning, om ej annat skriftligen överenskommits.
• För gasoldriven Utrustning svara för hanteringen av gasol och gasolflaskor.
• För sop- och skurmaskiner svara för ersättning av dammfilter, borstar och gummilister samt montering och demontering av dessa.
• Svara för underhåll och eventuell ersättningsanskaff-ning av all extra utrustning typ rull- och balklämaggregat, ljudanläggning, TV-Monitor, höjdförval etc, om ej annat skriftligen överenskommits.
• För Utrustning som är besiktningspliktig svara för att besiktning genomförs samt kostnaden för densamma.

7.3 Reparationsutrymme
Ett utrymme skall ställas till Säljarens förfogande, där underhåll kan utföras. I anslutning till utrymmet skall möjlighet finnas till tvätt av Utrustningen. Detaljutformning skall överenskommas mellan parterna.

7.4 Utrustningens användning
Om förhållandena vad avser drifttimmar och hanteringsmiljö ändras under avtalstiden skall detta omgående skriftligen meddelas Säljaren, som äger rätt att ändra priset i motsvarande mån.

7.5 Köparens försening
Om Köparen inte kan ta emot Säljaren på överenskommen eller aviserad tidpunkt för utförande av underhåll, skall han genast underrätta Säljaren härom.

8. Samordningsansvar avseende arbetsmiljö

Generella regler för utförande av entreprenörsarbete från Säljarens sida:
- Köparen är skyldig att fortlöpande informera Säljaren om sina ordnings-/säkerhetsföreskrifter såsom lokala brandföreskrifter och utrymningsvägar.
- Det åligger Köparen att informera om var första hjälpen och eventuell skyddsutrustning finns tillgänglig.
- Säljarens anställda är skyldiga att följa de ordningsregler och säkerhetsföreskrifter som gäller inom arbetsplatsen.
- Köparen äger rätt att utan ersättningskrav från Säljaren stoppa arbetet om Säljaren efter påpekande inte följer givna regler och föreskrifter.
- Säljaren skall tillse att den egna personalen har klara instruktioner för arbetets utförande.
- Det åligger Säljaren att hålla personlig skyddsutrustning och speciella skyddsanordningar som kan krävas för arbetets säkra utförande.
- Brandlarmsknappar, brandsläckare och utrymningsvägar får ej blockeras av Säljaren eller av Köparen.
- Säljaren får inte utan Köparens tillåtelse använda Köparens maskiner eller utrustning såsom truckar, ställningar eller verktyg, dock ger Köparen Säljaren tillstånd att föra fordon i samband med underhållsarbete på dessa.
- Säljarens arbete skall normalt förläggas inom Köparens ordinarie arbetstid. Avsteg från detta skall godkännas av Köparen.
- Ensamarbete får utföras endast i enlighet med Arbetsmiljöverkets föreskrifter om ensamarbete, AFS 2023:2, 4 kap.
- Köpare och Säljare skall i samförstånd arbeta enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter om första hjälpen och krisstöd, AFS 2023:2, 4 kap.
- Där godkända lokaler för ”heta arbeten” saknas får inga ”heta arbeten” såsom svetsning, skärning och lödning utföras utan att tillstånd givits av Köparen. Säljaren skall om så krävs själv hålla med brandvakt. Nödvändiga brandredskap tillhandahålles av Köparen. Blankett ”Tillstånd/kontrollista för tillfälliga heta arbeten” skall alltid ifyllas innan ”heta arbeten” får påbörjas.
- Köparen skall utföra skyddsronder i upplåtna lokaler. Säljaren svarar för besiktning av egen utrustning.
- Köparen skall anvisa utrymme för byte av kläder, tvättning och måltidsintag där så erfordras.
Säljarens och Köparens anställda är skyldiga att följa gällande arbetarskydd- och miljölagstiftningen samt vara väl informerade om och följa Köparens miljörutiner.

9. Begränsning av ansvar

Köparen är ej berättigad att, utöver vad som anges i avtalet och dessa villkor, av Säljaren erhålla skadestånd eller annan kompensation på grund av bristfälligt underhållsarbete eller fel i delar som Säljaren levererat enligt avtalet. Säljaren är således inte skyldig att till Köparen utge någon ersättning för sakskada, produktionsbortfall, utebliven vinst eller annan s k indirekt skada av vad slag det vara må.

10. Befrielsegrund

Arbetskonflikt eller varje annan omständighet som parterna inte kan råda över eller kunde förutse då avtalet ingicks utgör befrielsegrund om det medför att avtalets fullgörande hindras eller blir oskäligt betungande.
Det åligger part som önskar åberopa befrielsegrund att skriftligen meddela andra parten om uppkomsten därav, liksom dess upphörande.

11. Hävning av avtalet

Om Köparen helt eller delvis dröjer med betalning mer än tjugo (20) dagar efter det att Säljaren tillställt honom påminnelse, har Säljaren rätt att med omedelbar verkan säga upp avtalet. Köparen och Säljaren har ömsesidig rätt att med omedelbar verkan säga upp avtalet om den andra parten grovt åsidosätter bestämmelserna i avtalet och inte vidtar rättelse inom trettio (30) dagar från mottagandet av skriftligt meddelande från den förfördelade parten. Om avtal avseende en eller flera Utrustningar sägs upp av endera parten före avtalstidens slut och grund för uppsägning, enligt vad som anges i första och andra stycket, inte föreligger, kan avtalet hävas med tre (3) månaders uppsägningstid. Om Köparen säger upp avtalet i sin helhet före avtalstidens slut och grund för uppsägning, enligt vad som anges i andra stycket, inte föreligger, skall Köparen till Säljaren erlägga skadestånd. Detta skall om inte skada till högre belopp visas, anses motsvara 20 % av det sammanlagda beloppet av återstående inte förfallna belopp för avtalstiden.

12. Tvist

Tvist i anledning av avtalets tillkomst, tolkning eller tilllämpning såväl som därur härflytande rättsförhållanden skall avgöras genom skiljeförfarande enligt svensk lag om skiljemän. Därvid skall dock rättegångsbalkens regler om omröstning, sammanläggning av mål och fördelning av rättegångskostnader tillämpas. Rör tvisten ett belopp som vid talans väckande uppgår till högst fyra (4) basbelopp enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring har part dock rätt att föra krav inför domstol samt enligt den för betalningsföreläggande och inkasso stadgade ordningen.

13. Särskilda villkor

Ändringar av eller tillägg till avtalet skall ske i skriftlig form och undertecknas av båda parter.

14. Förlängning av avtalstid/Uppsägning

Avtalet förlängs med ett år i sänder, om det inte skriftligen sägs upp senast tre (3) månader före innevarande avtalsperiods utgång.

15. Insamling och användning av truckdata

Toyotas truckar är uppkopplade och vid användning samlar truckarna in och lagrar information om hur de används. All sådan information om användningen av truckarna (”truckdata”) skickas till och används av Toyota. Insamling, överföring och bearbetning av truckdata sker som del av Toyotas och närstående bolags arbete med att ständig förbättra våra logistiklösningar, samt produkt-, uthyrnings- och serviceerbjudanden. Insamling, överföring och bearbetning av truckdata sker utan att det negativt påverkar Kundens immateriella rättigheter och ligger inom ramen för vad tillämplig lag, till exempel dataskyddslagstiftningen, föreskriver. I sådant fall Kunden har avtalat och/eller nyttjar Toyotas tjänst I_Site, antingen sedan tidigare, i samband med ny order eller avtal, alternativt som tillägg till befintlig maskin eller avtal, gäller separat licens- och tjänste-, samt databehandlingsavtal.

 

Ta bort allt