Allmänna villkor - servicemarknadstjänster

1. Avtalsbeskrivning

Avtal om priser och andra villkor för Servicemarknadstjänster.
- Med Servicemarknadstjänster menas tjänster som innehåller arbetstid för fält- och verkstadsarbete inom Säljarens ordinarie arbetstid samt övertidstillägg, restids- och milersättning, miljö-och förbrukningsmaterial och/eller leverans av Reservdelar och Tillbehör.
- Leverans sker på Köparens order.

2. Tillämplighet

Dessa allmänna villkor gäller i kombination med särskilda pris-/ rabattavtal för Servicetjänster och/eller Reservdelar och Tillbehör som tecknats mellan parterna. Sådana särskilt avtalade villkor har företräde framför dessa allmänna villkor.

3. Särskilda villkor

Ändringar av eller tillägg till avtalet skall ske i skriftlig form och undertecknas av båda parter.

4. Pris och betalning

Överenskommet pris framgår av avtalet. Priset gäller från och med i avtalet angivet datum. Betalning sker mot faktura per trettio (30) dagar netto efter fakturadatum. Priset gäller exklusive mervärdesskatt och andra eventuella statliga och/eller kommunala avgifter, vilka betalas av Köparen.

5. Betalningsdröjsmål

Vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta enligt räntelagen, särskild avgift för betalningspåminnelse och i förekommande fall inkassoavgift.

6. Dokumentation

All teknisk dokumentation som behövs för att utföra underhållsarbete skall på Säljarens begäran skyndsamt tillhandahållas av Köparen.

7. Reparationsutrymme

Ett utrymme, som lämpar sig för utförande av underhåll, skall ställas till Säljarens förfogande, utan kostnad för denne. Detaljutformning av utrymmet överenskommes lokalt mellan parterna.

8. Samordningsansvar avseende arbetsmiljö

Generella regler för utförande av entreprenörsarbete från Säljarens sida:
- Köparen är skyldig att fortlöpande informera Säljaren om sina ordnings-/säkerhetsföreskrifter såsom lokala brandföreskrifter och utrymningsvägar.
- Det åligger Köparen att informera om var första hjälpen och eventuell skyddsutrustning finns tillgänglig.
- Säljarens anställda är skyldiga att följa de ordningsregler och säkerhetsföreskrifter som gäller inom arbetsplatsen.
- Köparen äger rätt att utan ersättningskrav från Säljaren stoppa arbetet om Säljaren efter påpekande inte följer givna regler och föreskrifter.
- Säljaren skall tillse att den egna personalen har klara instruktioner för arbetets utförande.
- Det åligger Säljaren att hålla personlig skyddsutrustning och speciella skyddsanordningar som kan krävas för arbetets säkra utförande.
- Brandlarmsknappar, brandsläckare och utrymningsvägar får ej blockeras av Säljaren eller av Köparen.
- Säljaren får inte utan Köparens tillåtelse använda Köparens maskiner eller utrustning såsom truckar, ställningar eller verktyg, dock ger Köparen Säljaren tillstånd att föra fordon i samband med underhållsarbete på dessa.
- Säljarens arbete skall normalt förläggas inom Köparens ordinarie arbetstid. Avsteg från detta skall godkännas av Köparen.
- Ensamarbete får utföras endast i enlighet med Arbetsmiljöverkets föreskrifter om ensamarbete, AFS 2023:2, 4 kap.
- Köpare och Säljare skall i samförstånd arbeta enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter om första hjälpen och krisstöd, AFS 2023:2, 4 kap.
- Där godkända lokaler för ”heta arbeten” saknas får inga ”heta arbeten” såsom svetsning, skärning och lödning utföras utan att tillstånd givits av Köparen. Säljaren skall om så krävs själv hålla med brandvakt. Nödvändiga brandredskap tillhandahålles av Köparen. Blankett ”Tillstånd/kontrollista för tillfälliga heta arbeten” skall alltid ifyllas innan ”heta arbeten” får påbörjas.
- Köparen skall utföra skyddsronder i upplåtna lokaler. Köparen svarar för besiktning av egen utrustning.
- Köparen skall anvisa utrymme för byte av kläder, tvättning och måltidsintag där så erfordras.
- Säljarens och Köparens anställda är skyldiga att följa gällande arbetarskydd- och miljölagstiftningen samt vara väl informerade om och följa Köparens miljörutiner.

9. Leverans- och returbestämmelser av reservdelar

För leveranser enligt detta avtal gäller Leverans- och Garantibestämmelser enligt RESUT 05 med tillägg enligt
nedan.

9.1 Retur
Allmänna villkor

9.1.1 Generellt
Säljaren accepterar normalt retur av vid ordertillfället lagerhållen reservdel som ej skadats eller varit monterad, förutsatt att
- reservdelen är köpt från Säljaren
- förpackning/plombering är felfri och obruten
- reservdelen ej är måttbeställd
- returfrakt betalas av Köparen
- komplett ifylld retursedel medföljer retursändningen
- delens försäljningspris överstiger 150 Sek
- övriga villkor enligt nedan är uppfyllda

9.1.2 Reduktion av pris vid retur
Gäller ej returstommar (se särskilda villkor Säljarens Utbytessystem).
För returnerade delar, som uppfyller kraven enligt 9.1.1, reduceras priset enligt nedan intervall:
Retur 0 - 4 veckor efter leverans = avdrag 20%
Retur 4 - 12 veckor efter leverans = avdrag 70%
Retur mer än 12 veckor efter leverans = endast efter retur- förfrågan och till meddelade villkor.

9.1.3 Felleverans
• Felexpediering skall anmälas inom en (1) vecka från leveransdag.
• Säljaren skall kontaktas för överenskommelse om fri ersättningsleverans. Därvid erhålles instruktion för retur av felaktig del.
• Felexpedierat gods skall vara Säljaren tillhanda inom två (2) veckor från leveransdag

9.1.4 Returrätt
Begränsad alt. vägrad returrätt gäller delar enligt:
• förbehåll som bekräftas på ordersedel
• särskild etikett på förpackning

9.1.5 Kontakt med Säljaren
Reklamationsanspråk och övriga returönskemål skall alltid meddelas till Säljaren som informerar om villkor. I tillämpliga fall lämnas instruktion om hur retur skall ske, med ev. märketikett eller med referens till returnummer. Godkänd reklamation ersätts med felfri del, med ev. avdrag för slitage.

9.1.6 Övriga förbehåll
Säljaren ansvarar ej för delar som returneras utan medföljande, komplett ifylld retursedel eller som i övrigt ej uppfyller villkor enligt 9.1.1 till 9.1.5.

9.2 Särskilda villkor – Säljarens Utbytessystem

9.2.1 Generellt
Pris debiteras för utbytesenhet plus stomme. Vid retur av fullgod stomme som mottagits inom fyra (4) veckor efter leveransdatum fritt Säljaren, krediteras erlagt pris för stomme.

9.2.2 Reduktion av pris vid retur efter 4-8 veckor
Vid retur efter 4 – 8 veckor från leveransdatum sker reducering av erlagt pris med 50%. Vid retur senare än 8 veckor från leverans-datum ges reduktion endast efter Säljarens godkännande.

9.2.3 Retur av utbytesenhet med bruten förpackning/plombering (gäller el-/elektronikkomponenter):
Endast erlagt pris för stomme krediteras med reduktion av pris enligt 9.2.2.

9.2.4 Ej fullgod stomme
Retur av ej fullgod stomme (ej komplett, ej rengjord, onormalt försliten, skadad eller med andra dolda brister) krediteras med avdrag för reservdelar som måste bytas ut vid renoveringen och ev. rengöring samt reduktion av pris enligt 9.2.2.

9.2.5 Övriga villkor för retur av utbytt stomme.
• stomme skall vara tömd på vätska och väl rengjord
• stomme och ingående delar skall vara original som sålts av Säljaren
• stomme får ej vara isärtagen och därefter ihopsatt mer än vad som fordras för att ta loss enheten från maskin.

10. Säljarens ansvar

Om Säljaren vid utförande av underhållsarbete inte fullgjort sina åligganden enligt avtalet eller om underhållsarbetet i övrigt inte utförts fackmannamässigt, skall Säljaren på egen bekostnad, efter skriftlig reklamation från Köparen, med den skyndsamhet som omständigheterna skäligen påkallar åtgärda det bristfälligt utförda underhållsarbetet. Reklamation av det utförda underhållsarbetet skall ske utan oskäligt uppehåll efter det att Köparen märkt eller bort märka det bristfälligt utförda underhållsarbetet. Säljarens ansvar är begränsat till sex (6) månader eller 500 drifttimmar, vilket som först inträffar räknat från den dag då reparerat objekt återlämnats till Köparen. Om annat överenskommits skall detta vara skriftligen bekräftat av Säljaren till Köparen. Säljaren lämnar sex (6) månaders garanti på reservdelar från leveransdatum. Garantin gäller dock ej för skador som uppstått p.g.a. felaktig montering utförd av annan än Säljaren. Godkänd reklamation ersätts med felfri del med eventuellt avdrag för slitage.

11. Begränsning av Säljarens ansvar

Ansvaret begränsas till att återställa den felaktiga komponenten till den tekniska och/eller ekonomiska nivå och omfattning, som avsågs med det ursprungliga underhållsuppdraget. Ansvaret omfattar inte underhållsarbete som utförts på Köparens begäran och mot Säljarens rekommendation. Ansvaret omfattar inte heller fel som orsakats av felaktigt materiel som tillhandahållits av Köparen såvida inte felet på materielet orsakats av Säljaren. Köparen är ej berättigad att, om inte annat särskilt har överenskommits skriftligen, av Säljaren erhålla skadestånd eller annan kompensation på grund av bristfälligt, felaktigt utfört eller uteblivet underhåll, bristfällig reservdel eller utebliven leverans. Säljaren är inte skyldig att till Köparen utge någon ersättning för sakskada, produktionsbortfall, utebliven vinst eller annan direkt eller indirekt skada av vad slag det vara må.

12. Befrielsegrund

Arbetskonflikt eller varje annan omständighet som parterna inte kan råda över och inte kunde förutse då avtalet ingicks utgör befrielsegrund om det medför att avtalets fullgörande hindras eller blir oskäligt betungande. Det åligger part som önskar åberopa befrielsegrund att skriftligen meddela andra parten om uppkomsten därav, liksom dess upphörande.

13. Hävning av avtalet

Om Köparen helt eller delvis dröjer med betalning mer än tjugo (20) dagar efter förfallodagen, har Säljaren rätt att med omedelbar verkan säga upp avtalet.

14. Tvist

Tvist avseende giltighet, tolkning, tillämplighet eller tillämpning av detta avtal samt därur härflytande rättsförhållanden skall slutligt avgöras genom skiljeförfarande enligt svensk lag om skiljemän. Därvid skall dock rättegångsbalkens regler om omröstning, sammanläggning av mål och fördelning av rättegångskostnader tillämpas. Rör tvisten ett belopp som vid talans väckande uppgår till högst fyra (4) basbelopp enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring har part dock rätt att föra krav inför domstol samt enlig den för betalningsföreläggande och inkasso stadgade ordningen.

15. Förlängning av avtalstid/uppsägning

Uppsägning skall ske skriftligen av endera parten senast tre (3) månader före innevarande avtalsperiods utgång. För avtal som enbart omfattar Reservdelar och Tillbehör gäller dock en (1) månads uppsägningstid. Sker ingen uppsägning förlängs avtalet med oförändrade villkor i tolv (12) månader med motsvarande uppsägningstid.

16. Insamling och användning av truckdata

Toyotas truckar är uppkopplade och vid användning samlar truckarna in och lagrar information om hur de används. All sådan information om användningen av truckarna (”truckdata”) skickas till och används av Toyota. Insamling, överföring och bearbetning av truckdata sker som del av Toyotas och närstående bolags arbete med att ständig förbättra våra logistiklösningar, samt produkt-, uthyrnings- och serviceerbjudanden. Insamling, överföring och bearbetning av truckdata sker utan att det negativt påverkar Kundens immateriella rättigheter och ligger inom ramen för vad tillämplig lag, till exempel dataskyddslagstiftningen, föreskriver. I sådant fall Kunden har avtalat och/eller nyttjar Toyotas tjänst I_Site, antingen sedan tidigare, i samband med ny order eller avtal, alternativt som tillägg till befintlig maskin eller avtal, gäller separat licens- och tjänste-, samt databehandlingsavtal.

Ta bort allt