”Bytet från diesel till el har varit en enkel resa”

Beijer Byggmaterial AB är Sveriges största helägda bygghandelskedja med 110 byggvaruhus och kakelbutiker över hela Sverige. De förser både byggproffs och hemmaproffs med byggmaterial, verktyg och tjänster av hög kvalitet.

Bakgrund

Beijer Bygg har alltid legat i framkant inom sin bransch när det kommer till hållbarhet och jobbar ständigt med att hitta smartare och effektivare lösningar. Beijer har som mål att alla dieseltruckar på företagets filialer ska vara utbytta 2023.

”Bytet från diesel till el har varit en förvånansvärt enkel resa” 

Hösten 2019 skrevs avtal på med Toyota Material Handling Sweden för att byta ut alla dieseltruckar mot el-truckar och även ta över helhetsansvaret för service. 2021 hade 87% av alla truckar bytts ut till eltruckar. ”Att gå från diesel till el har varit en förvånansvärt enkel resa, säger Henrik Ehrengren logistikdirektör på Beijer”. Det var ett centralt beslut som först och främst grundades i Beijers hållbarhetsmål men även ur en arbetsmiljöaspekt. El är tystare, osar inte och skitar inte ned. Diesel är mer omständligt då du måste åka och tanka och det finns alltid risk för läckage. På många filialer där vi dessutom har kunder som rör sig i samma miljö som våra truckar har det blivit stor skillnad då vi slipper avgaser och det höga ljudet.

Utmaning

Det fanns såklart de som var tveksamma till bytet, framför allt i norra Sverige där man var orolig för att batterierna inte skulle hålla i kylan, om eltrucken skulle orka hela dagen och hur de skulle hålla trucken varm under pauserna.

”De som har kört diesel och bytt till el vill absolut inte gå tillbaka.” 

Henrik menar att de frågetecken som fanns initialt försvann när eltruckarna väl var på plats och började användas. De som har kört diesel och bytt till el vill absolut inte gå tillbaka. Att vi kunde testa med demotruckar var viktigt för att låta alla som var tveksamma få köra själva och känna skillnaden.  Truckarna laddas inomhus på nätterna och går sedan utan problem hela dagen. Det funkar jättebra! 

Magnus Runnander, produktchef för Toyotas motviktstruckar säger att med de hytter som finns idag och extra värmeelement som går att sätta in i truckarna ska inga truckförare behöva frysa i dagens moderna eltruckar.  

Förutom helhetsgreppet med hyrlösningar och service hjälpte Toyota också Beijer med att banta truckparken på flera filialer och ta bort de gamla truckar som inte användes.  Upplägget med uppföljning och helhetskoll på hela truckflottan var viktig, säger Henrik. Toyota köpte också upp många truckar vilket har underlättat för oss. Det har varit tryggt och gjort att vi har haft en högre takt på utbytet av truckarna.

Lösning

Så här några år senare har samarbetet med Toyota Material Handling inneburit större kontroll av truckflottan tack vare Toyotas fleet management-system ”I-Site” som truckarna är uppkopplade till. Bytet till el och också lett till bättre arbetsmiljö för de som jobbar ute på brädgården, men även för kunderna har bytet gjort stor skillnad. Idag är det lättare att prata med kunderna och miljön är generellt mycket tystare. Att dieselpriserna har skenat iväg det senaste året har också gjort att bytet till att gå över till el-truckar har minskat våra driftkostnader radikalt.

Fakta Beijer Byggmaterial AB

  • Företag: Beijer Byggmaterial AB
  • Plats: 110 filialer över hela Sverige
  • Industri: Byggnads-och materialbranschen
  • Truckar: 87% eltruckar 2021
  • Mål: 100% eltruckar 2023
  • Vem: Henrik Ehrengren – Supply chain director

Tillbaka >>

Kontakta oss
Ta bort allt