TINE SA är Norges största producent, distributör och exportör av mejeriprodukter. Deras mål är att förse sina konsumenter med mat som kommer med en hälsosammare och positiv upplevelse. Det har gått länge sedan det fanns ett mejeri i nästan alla städer och det kommer att bli färre. Rädslan för nedläggning är emellertid inte ett problem bland de 115 anställda på TINE Dairy Tretten. Här utökas arbetskraften ständigt samtidigt som man investerar i nya maskiner. På nio produktionslinjer produceras ett antal ostar. Men det är de olika grötprodukterna som står för riktigt stora volymer, med 100 000 koppar gröt per dag.
2016 flyttade mejeriet i Tretten till ett helt nytt lager. Liksom i andra TINE-anläggningar automatiserade flöden där det var möjligt. Förutom halvautomatiserade skyttlar, tyngdkraftsflödesställ och transportörer infördes en AGV för att flytta mejeriprodukter till färdigvarulageret.
Toyota Material Handling valdes eftersom de tidigare hade levererat automatiseringslösningar till andra TINE-anläggningar, men för första gången implementerades en automatiserad skjutstativtruck.
Autopiloten från Toyota hanterar 1600 pallplatser i tyngdkraftsflödesstället och kan arbeta i andra lagerområden under högsäsong.
Under de senaste två åren har mejeriet Tine i Tretten arbetat nära med Toyota Material Handling för att få den automatiserade BT Reflex skjutstativtrucken introducerad i sin verksamhet.
Både Toyotas applikationsingenjör Frode Holm och Kristian Tande, avdelningschef för lagerverksamhet på Tretten, betonar att det fanns ett mycket bra samarbete och en god förståelse för att båda parter behövde den tid som behövdes för att nå mållinjen.
Kristian Tande är mycket nöjd med AGVn från Toyota, som går från klockan fem på morgonen till klockan tio på kvällen. Den har en kapacitet på 26 pallar per timme, beroende på hur hög den måste lyftas. Varorna med den högsta omsättningshastigheten placeras därför på de lägsta platserna.
Det tar längre tid för en AGV att hämta och plocka pallar jämfört med en manuell truck med förare på grund av det snäva arbetsutrymmet vid Tine Tretten. Detta sänker lasthastigheten till maximalt 2,2 m / s och kräver nödvändiga kontroller av kameran och justering av gaffelns läge för att säkerställa säker lasthantering - men framför allt ger Tine många fördelar:
TINE-anställda märker att AGVn stannar ibland, inte på grund av ett tekniskt problem, men till exempel när det finns ett litet träflis framför en av sensorerna.
Frode Holm säger att arbetare snabbt kan få trucken igång igen genom att köra trucken manuellt (alla Autopiloter från Toyota kan manövreras manuellt). Även om arbetstagarna får besked att trucken har stannat, uppskattar Kristian Tande sms-meddelandet, vilket är bekvämt när man utför andra arbetsuppgifter.
Kristian förklarar att kapaciteten på 26 pallar per timme är tillräcklig på en normal produktionsdag, men under grötsäsongen produceras betydligt mer och då används även manuella skjutstativtruckar som stöd till AGVn.
Nu när produktionen har vuxit med cirka tio procent per år överväger Tine att köpa en extra automatiserad truck till lagret. Detta kan behöva en del omstrukturering, eftersom lagret ursprungligen byggdes för manuell drift.
Om de var tvungna att bygga ett nytt lager idag skulle de anpassa det bättre för automatiserade truckar, med bättre golvkvalitet och mer utrymme.
(Hela affärsfallet publicerades i den norska facktidningen Logistikk & Ledelse (Logistics & Management) nr 3-2020.)