Litiumjon är en samlingsbeteckning för många olika kemier och tekniker. Det är en typ av batteri, men jämfört med ett traditionellt bly-syrabatteri har det en mycket högre energitäthet och kan därför lagra och leverera energi mycket snabbare.
Litiumjonbatteriets celler kan bestå av olika cellkemikalier. De vanligaste inom truck- och bilindustrin är:
- LFP (litium, järn, fosfat)
- NMC (nickel, mangan, kobolt)
- NCA (nickel, kobolt, aluminium)
Toyota använder NCA-celler i sina litiumjonbatterier för gaffeltruckar, eftersom dessa har en högre energitäthet och kan innehålla mer energi i samma volym.
På Toyota använder vi cylinderceller som inte vidrör varandra. Detta gör dem mycket säkra att använda. Säkerhet och kvalitet är Toyotas kärnvärden och återspeglas i allt vi gör.
Litiumjon är en samlingsbeteckning för många olika kemikaler och tekniker. I allmänhet är de flesta kemikalierna baserade på att skapa energi genom förflyttning av fria joner mellan anoden och katoden i en battericell.
Ett litiumjonbatteri kombinerar flera av dessa celler för att bilda en modul. Beroende på batteriets storlek kan flera moduler vara seriekopplade och bilda ett batterisystem.
Varje modul har ett batterihanteringssystem (BMS), liksom hela batterisystemet. BMS övervakar och styr faktorer som batteriladdning och strömförbrukning.
BMS arbetar i samarbete med trucken. Om någon av cellerna i batterimodulen är skadad eller riskerar att överhettas, stängs strömförsörjningen av och trucken indikerar en felkod.
Några av fördelarna med litiumjonteknik inkluderar:
- Mer än tre gånger så lång livslängd än bly-syrabatterier
-30% mer energieffektiva batterier (jämfört med blysyra)
- Lägre energiförbrukning, vilket möjliggör lägre koldioxidutsläpp
- Enkel och snabb laddning: ett 25V litiumjonbatteri är fulladdat på bara 80 minuter (30 minuter för 50% batterikapacitet)
- Delad laddning och "flexibel laddning" är möjlig utan försämrad prestanda
- Effekten är konstant och så hög som möjligt, oavsett batteriets återstående kapacitet
- Inget batteriunderhåll krävs
- Laddare kan installeras var som helst, utan behov av särskilda laddningsrum
- Sju års garanti
- Förbättrad säkerhet tack vare Toyotas unika laddplugg
- Ett enda batteri kommer att hålla under truckens livslängd
- Fungerar effektivt i kylda områden
- Värmealternativ tillgängligt för laddning i kylrum för kontinuerlig prestanda under hela skiftet
Litiumjonbatterier fungerar för alla typer av maskiner och truckar. Batteriets kapacitet och storlek anpassas efter körtiden och eventuella skift som krävs.
Ett litiumjonbatteri har upp till 30% högre kapacitet än bly-syrabatterier tack vare sin höga energitäthet, vilket innebär att det med ett litiumjonbatteri är möjligt att minska Ah-storleken jämfört med bly-syrabatterier. Exempelvis motsvarar 210 Ah litiumjon 300 Ah blysyra. Litiumjonbatterier är mindre i storleken och väger mindre än bly-syrabatterier.
Ett litiumjonbatteri håller upp till 5000 laddningar, medan ett bly-syrabatteri håller cirka 1500 laddningar.
Laddning sker med speciella litiumjonladdare som har specialdesignade laddmunstycken, som är lätta att hantera och inte har risk för kortslutning. Det finns ingen risk för gnistor eller gas som sprids under laddning, till skillnad från bly-syrabatterier.
Litiumjonbatterier kan laddas var som helst och kräver inte ventilerade laddningsrum eller annan säkerhetsutrustning, t.ex. som vid laddning av bly-syrabatterier (handskar, ögontvätt, vatten, etc.)
Toyotas laddare har dynamiska effektbegränsningar som standard. Dessa arbetar för att minska energitopparna och hantera den totala förbrukningen, vilket minskar energikostnaderna. Vid laddning av flera truckar samtidigt kommer laddaren att skicka mest ström till den truck som har lägst batterikapacitet kvar. Detta förkortar laddningstiden och förbättrar batteriets laddningseffektivitet med upp till 15%.
Med litiumjonbatterier möjliggörs flexibel laddning under pauser för att hålla batteriet igång under hela skiftet.
Jämfört med blysyra behöver du inte ett separat laddningsrum för litiumjonbatterier.
Ett litiumjonbatteri laddas från 20 procents kapacitet till full kapacitet på 1-2 timmar, beroende på batteriets och laddarens storlek. En 15-minuters laddning ger en minsta körtid på en timme. Som jämförelse tar ett bly-syrabatteri cirka 8 timmar att ladda fullt.
Litiumjonbatterier kan laddas om eller stödladdas när som helst och utan att påverka batteriets livslängd. Detta gör laddningstiderna mer flexibla och säkerställer att truckar förblir i drift.
Ett 25V litiumjonbatteri är fulladdat på bara 80 minuter, och du behöver bara 30 minuters laddningstid för 50% batterikapacitet, vilket gör det möjligt att ladda under pauser.