I de flesta branscher finns det en drivkraft att anta koldioxidsnål teknik, vilket i de flesta fall innebär att man använder el. Som ett resultat blir det större efterfrågan på både el och den infrastruktur som används för att leverera den - tänk bara på hur många elbilsladdare som har installerats i samhället.
Fler och fler vill gå över till elektriska truckar, men risken att begränsas av "elnätets" kapacitet eller den tid det tar att ladda ett batteri kan fortfarande väcka osäkerhet. Det är där bränslecellstruckar kommer in. De körs på väte, det tar 2-3 minuter att fylla på fullt, har nollutsläpp om grönt väte används och vätet kan enkelt lagras i lokaler, vilket ger dig kontroll över tillförseln.
90% av Toyotas gaffeltruckar är elektriska, inklusive litiumjonbatteridrivna och vätgasdrivna truckar. Faktum är att Toyotas erfarenhet av vätgastruckar sträcker sig tillbaka mer än 15 år.
Bränslecellsystemet på en gaffeltruck består av en bränslecellsbunt, 350 bar vätgasbehållare, ett litet litiumjonbatteri för att tillfälligt lagra överskottsenergi och en fläkt. Allt detta finns i en gjuten ram i samma storlek som ett klassiskt bly-syrabatteri och kan installeras relativt enkelt i en konventionell elektrisk gaffeltruck.
Inne i bränslecellsbunten blandas väte med luft, där den reagerar med syret i luften för att producera vatten. Under denna kemiska reaktion frigörs elektrisk energi; denna energi samlas in och används för att driva elmotorerna som driver truckens fram-, lyft- och tiltsystem.
Vill du lära dig mer om bränslecellstruckar? Läs mer på vår FAQ sida>>
Osäker på om väte är rätt val för dig? Ställ bara dig själv denna lista med frågor. Om du svarar nej på alla frågor, ja då kanske du vill undersöka en annan energikälla. Men ju fler ja-svar du ger, desto troligare är det att truckar drivna av vätgas/bränsleceller är det bästa valet för din verksamhet
Om du bedriver en flerskiftsverksamhet där truckar används konstant kan det vara en utmaning att hitta tid för batteriladdning. Men med bränsleceller som tar bara 2-3 minuter att tanka, är det lätt att passa in i en trucks schema.
Tunga och krävande applikationer har höga energikrav, vilket innebär att truckarna ofta behöver tanka. Här kommer bränslecellstekniken till sin rätt - med kort tid för tankning blir stillestånden minimala.
Många företag har åtagit sig att minska sina koldioxidutsläpp till en viss nivå. Bränslecellstekniken kan vara ett stort steg i denna riktning: när man använder grönt väte producerar en bränslecell inga utsläpp alls.
Du behöver endast en vätedispenser till din truckflotta, oavsett antalet truckar, vilket sparar tid, utrymme och kostnader.
Till skillnad från bly-syrabatterier fungerar vätebränsleceller vid låga temperaturer utan förlust av effektivitet.
Företag som redan har andra fordon som körs på vätgas kan snabbt byta till bränslecelltruckar och börja dra nytta direkt.
Energigraderat väte erhålls genom att separera det från de andra elementen i molekylerna där det förekommer (till exempel vatten, kolväten och biomassa). De två vanligaste metoderna för detta är ångreformering och elektrolys. Av dessa anses elektrolys vara den renaste processen. Om denna elektrolys drivs av en förnybar energikälla (t.ex. solenergi eller vind) kan slutprodukten betecknas som ”grönt väte”.
Det är möjligt att producera ditt eget väte på plats med din egen elektrolysator. Alternativt kan den levereras via ledningar på taket eller under jord, eller gasflaskor eller speciella släpvagnar. Det betyder att lagring och tankning kan ske inomhus eller utomhus.
Bränslecellskraft har länge betraktats som ett miljövänligt alternativ - men idag är det också praktiskt. Bränslecelldrivna truckar är:
Truckarna noll utsläpp - eftersom destillerat vatten är den enda avfallsprodukten. Genom att använda ”grönt väte” blir hela vätgaslivscykeln koldioxidneutral. Utan giftiga kemikalier är truckarna dessutom säkra för förarna.
Vätebränsletankar har en lång livslängd, med låga underhållskrav. Det finns ingen prestandaförlust under användning, och flexibel tankning är möjlig utan att skada batteriets livslängd.
Tankning tar bara 2-3 minuter och det behövs inga batteribyten. Väte kan lagras på flera olika sätt och behöver inte ett särskilt lastutrymme eller ventilationssystem. Detta gör vätebränslecell till ett mycket produktivt alternativ.
Tankning kan göras både utom- och inomhus, och vid låga temperaturer när som helst. Tankar kan eftermonteras på befintliga truckar och tar inte för mycket plats.
Att byta till bränslecellstruckar kräver en investering i förväg i din anläggning och för väteinfrastrukturen. Den investeringen börjar betala sig tillbaka omedelbart genom regelbundna besparingar i driftskostnader. Hur lång tid det tar innan investeringen börjar löna sig, beror på typen av verksamhet. Det är värt att analysera detta noggrant innan du bestämmer om bränslecellen är rätt för dig.
I allmänhet kommer en bränslecellslösning vara den mest affärsmässiga lösningen för stora truckflottor baserade på en plats. Verksamhet där truckar använder flerskift eller ofta byter batteri kommer också att se en snabbare avkastning på investeringskostnaderna.
Det finns dock andra faktorer du kanske vill överväga innan du byter. För att säkerställa att du gör det bästa valet, ta självbedömningsquizen tidigare på denna sida.
Omkring 90 procent av Toyotas elektriska truckflotta finns för närvarande med bränslecellsteknik, och vi breddar utbudet av bränslecellstruckar konstant. Vi använder vätgas i våra egna produktionsanläggningar i Japan och Italien, samt med våra partners i Frankrike, Norge och Finland. Tack vare denna praktiska erfarenhet har vi fått förstahandskunskap om kraven, möjligheterna och svårigheterna när det gäller installation av vätgas. Vi vidarebefordrar gärna kunskaperna till kunder när vi kan.
Vill du lära dig mer om bränslecellstruckar? Läs på vår FAQ-sida>>
Din lokala Toyota-representant berättar gärna om vårt sortiment och ger dig råd om hur du kan få bränslecellstruckar att fungera till din fördel.