Tines mejeriprodukter hanteras noggrant av Toyota AGV

TINE Meieriet Tretten producerar ett brett utbud av gröt- och ostprodukter. Varorna hämtas automatiskt på ett transportband och lagras i ett 9 meter högt matarställ av en automatiserad skjutstativtruck från Toyota Material Handling.

Om Tine Tretten

TINE SA är Norges största producent, distributör och exportör av mejeriprodukter. Deras mål är att förse sina konsumenter med mat som kommer med en hälsosammare och positiv upplevelse. Det har gått länge sedan det fanns ett mejeri i nästan alla städer och det kommer att bli färre. Rädslan för nedläggning är emellertid inte ett problem bland de 115 anställda på TINE Dairy Tretten. Här utökas arbetskraften ständigt samtidigt som man investerar i nya maskiner. På nio produktionslinjer produceras ett antal ostar. Men det är de olika grötprodukterna som står för riktigt stora volymer, med 100 000 koppar gröt per dag.

Fakta och figurer

  • Företag: Tine
  • Plats: Tretten, Norge
  • Bransch: Mejeri
  • Användningsområden: horisontell transport, förvaring, fryshus
  • Truckar: 30 manuella gaffeltruckar, 1 automatiserad skjutstativtruck

Automation där det är möjligt

2016 flyttade mejeriet i Tretten till ett helt nytt lager. Liksom i andra TINE-anläggningar automatiserade flöden där det var möjligt. Förutom halvautomatiserade skyttlar, tyngdkraftsflödesställ och transportörer infördes en AGV för att flytta mejeriprodukter till färdigvarulageret.

Toyota Material Handling valdes eftersom de tidigare hade levererat automatiseringslösningar till andra TINE-anläggningar, men för första gången implementerades en automatiserad skjutstativtruck.

Autopiloten från Toyota hanterar 1600 pallplatser i tyngdkraftsflödesstället och kan arbeta i andra lagerområden under högsäsong.

 

 

 

Kör upp till 17 timmar per dag

Under de senaste två åren har mejeriet Tine i Tretten arbetat nära med Toyota Material Handling för att få den automatiserade BT Reflex skjutstativtrucken introducerad i sin verksamhet.

Både Toyotas applikationsingenjör Frode Holm och Kristian Tande, avdelningschef för lagerverksamhet på Tretten, betonar att det fanns ett mycket bra samarbete och en god förståelse för att båda parter behövde den tid som behövdes för att nå mållinjen.

Kristian Tande är mycket nöjd med AGVn från Toyota, som går från klockan fem på morgonen till klockan tio på kvällen. Den har en kapacitet på 26 pallar per timme, beroende på hur hög den måste lyftas. Varorna med den högsta omsättningshastigheten placeras därför på de lägsta platserna.

Lista fördelarna

Det tar längre tid för en AGV att hämta och plocka pallar jämfört med en manuell truck med förare på grund av det snäva arbetsutrymmet vid Tine Tretten. Detta sänker lasthastigheten till maximalt 2,2 m / s och kräver nödvändiga kontroller av kameran och justering av gaffelns läge för att säkerställa säker lasthantering - men framför allt ger Tine många fördelar:

  • Förbättrad säkerhet
    Den automatiserade skjutstativtrucken är utrustad med skannrar för att upptäcka hinder, har en blå fläck för att varna arbetare om sin närvaro och har kameror för att placera pallen korrekt i ställningen.
  • Medarbetarnöjdhet
    ”Det befriar förare från en mycket monoton arbetsuppgift”, säger Tande. ”Att sitta i sidled, köra korta sträckor och placera pallar på racket hela dagen är både stressande och inte utmanande.”
  • Kostnadseffektivitet:
    Minskade personalkostnader.
  • Ökad produktivitet
    AGVn körs 16 till 17 timmar om dagen utan lunchpaus eller kollisioner. Den kan laddas i några minuter när det inte finns någon pall på transportören och anslutningen till den väggmonterade laddaren för Li-ion-batteriet är helt automatiserad.
  • Mindre underhåll
    Jämfört med en konventionell skjutstativtruck går den mycket mjukare och tystare utan snabba accelerationer eller retardationer. Följaktligen måste drivhjulet bara bytas ut var 10 0000: e timme istället för var 2500: e timme. Under de 3000 timmarna som trucken har kört hanterade den mellan 65 000 och 70 000 pallar, vilket är ganska mycket jämfört med en manuell truck.

Anställdas erfarenhet

TINE-anställda märker att AGVn stannar ibland, inte på grund av ett tekniskt problem, men till exempel när det finns ett litet träflis framför en av sensorerna.

Frode Holm säger att arbetare snabbt kan få trucken igång igen genom att köra trucken manuellt (alla Autopiloter från Toyota kan manövreras manuellt). Även om arbetstagarna får besked att trucken har stannat, uppskattar Kristian Tande sms-meddelandet, vilket är bekvämt när man utför andra arbetsuppgifter.

Tillväxt kräver mer automatisering

Kristian förklarar att kapaciteten på 26 pallar per timme är tillräcklig på en normal produktionsdag, men under grötsäsongen produceras betydligt mer och då används även manuella skjutstativtruckar som stöd till AGVn.

Nu när produktionen har vuxit med cirka tio procent per år överväger Tine att köpa en extra automatiserad truck till lagret. Detta kan behöva en del omstrukturering, eftersom lagret ursprungligen byggdes för manuell drift.

Om de var tvungna att bygga ett nytt lager idag skulle de anpassa det bättre för automatiserade truckar, med bättre golvkvalitet och mer utrymme.

(Hela affärsfallet publicerades i den norska facktidningen Logistikk & Ledelse (Logistics & Management) nr 3-2020.)

Mer om Automatisering steg-för-steg
Ta bort allt