(KONFIGURATORN ÄR UNDER UPPBYGGNAD)
Snart kommer du kunna se hur mycket pengar du sparar om du väljer att köra elektrisk motviktstruck och hur du bidrar till en bättre miljö.
För varje truck som vi säljer planterar vi ett träd som motsvarar:
Hösten 2019 skrevs avtal på med Toyota Material Handling Sweden för att byta ut alla dieseltruckar mot el-truckar och ta över helhetsansvaret för service. 2021 hade 87% av alla truckar bytts ut och Henrik Ehrengren, Supply Chain Director på Beijer, har som mål att alla truckar på företagets filialer ska vara utbytta 2023.
Elektriska motviktstruckar är tystare än förbränningsdrivna motviktstruckar och de har rena och ofarliga utsläpp. Tack vare eltruckens låga underhållskrav har de en låg total ägandekostnad, samtidigt som de ger utmärkt ergonomi. Elektriska motviktstruckar har också en låg tyngdpunkt, vilket gör att vi kan erbjuda dig ett brett utbud av lastkapaciteter som passar för lätta till tunga applikationer.
Elektriska motviktstruckar är mycket mångsidiga och kan användas i en mängd olika applikationer, både inomhus och utomhus. Så, oavsett om din verksamhet handlar om tillverkning, lager, distribution, dryck, detaljhandel eller något annat; kan du välja elektriskt.
Ja, Toyotas elektriska motviktstruckar är gjorda för att fungera både inne och ute och kan utrustas med olika typer av förarhytter och ytterligare skydd som passar alla typer av väder: varmt, kallt, regnigt...
Toyotas elektriska motviktstruckar har antingen bly-syra eller litiumjonbatterier beroende på dina behov. De är också tillgängliga med bränslecellsenergi som en alternativ elektrisk kraftkälla.
Litiumjonbatterier har många fördelar. De har längre livslängd än bly-syrabatterier och är 30% mer energieffektiva. Med litiumjon kan du ladda din truck när det passar dig och laddningen är enkel och snabb. Det är en ren teknologi som inte kräver ett separat laddningsrum. Det finns tre slags intelligenta litiumjon-energipaket tillgängliga för Toyotas elektriska motviktssortiment för att passa dina applikationer och laddningsvanor.
Ett litiumjonbatteri håller i genomsnitt upp till 5000 laddningar, medan ett bly-syrabatteri ungefär kan laddas 1500 gånger.
Nya Traigo80 2-3,5 ton med det minsta batteriet och laddaren kan fungera ett helt 8-timmars skift med 80% utnyttjandegrad, med bara två 15-minuters laddningspauser under de viktigaste driftperioderna och ytterligare 45 minuters laddning under lunchpausen.
Laddningstider och mönster beror på vilket typ av batteri din truck har och din verksamhet. Bly-syrabatterier bör laddas när batterinivån har sjunkit under 20%, detta kommer att förlänga batteriets livslängd till fem år eller mer. Litiumjonbatterier är mer flexibla, deras livslängd påverkas inte av laddningsfrekvensen. Faktum är att med litiumjon uppmuntras möjlighet till pausladdning för att behålla effektivitet i verksamheten.
Om du siktar på en optimal balans mellan arbetsuppgifter och laddningsmöjligheter är ett litiumjonbatteri värt kostnaden både ur en hållbar och ekonomisk synvinkel.
Inköpspriset för en förbränningsdriven truck är lägre än för en elektrisk gaffeltruck. En eltruck är dock mer kostnadseffektiva i längden, eftersom de har färre rörliga delar och därför inte behöver mycket underhåll. Dessutom är laddningskostnaderna också mycket lägre än kostnader för drivmedel (gas eller diesel).