Coop är den näst största livsmedelskedjan i Norge. Förutom centrallagret (CLog) på Gardermoen, har Coop regionala lager i Stavanger, Bergen, Trondheim och Tromsø. Lageret i Trondheim är cirka 30 000 m² och levererar till mer än 300 Coop-butiker. Utrymmet är uppdelat i godsmottagning, frukt och grönsaker, frysområde, frysområde, torrvaruavdelning, lossningsområde och en återvinningsstation. I genomsnitt mottar lagret 2 500 pallar, 65 000 paket hämtas och 3 000 pallar skickas ut dagligen.
"För tre år sedan började vi utvärdera möjligheterna att automatisera vår interna transport", säger Roger Tømmervold, intern logistikchef på Coop. "Vi övervägde alla alternativ och satte oss inga begränsningar. Vi observerade totalt 17 500 A-till-B-transporter per vecka som kunde automatiseras och började med att automatisera 3000 av dem," fortsätter Roger. "Vi valde Toyota Material Handling Norge som leverantör av sju möjliga kandidater, eftersom de helt enkelt gjorde oss till det bästa erbjudandet." En affärsmodell skapades sedan med en ROI på cirka två år.
Karim El-Kelish, Logistic Solutions Manager på Toyota Material Handling Norway, var mycket imponerad av förberedelserna från Coop: "För att lyckas med ett AGV-projekt är det viktigt att kartlägga alla möjliga transporter för att få en bra uppskattning av antalet automatiserade guidade fordon som ska utföra alla uppgifter. "
Inte bara budget för AGV-hårdvaran utan också IT-resurser är avgörande i ett automatiseringsprojekt som detta. "En AGV styrs helt av ett system, och det hade vi helt enkelt inte förut", säger Tømmervold. Han tillägger att Coop beslutade att inte förvärva ett nytt WMS (Warehouse Management System), utan istället utöka funktionaliteten i företagets SAP och berätta för truckarna vart de ska åka när de kör genom skannerportalen. "För utgående varor har vi nu ett bra system som minskar topparna och förbättrar det konstanta flödet av varor."
Truckarnas främsta uppgift är att transportera de cirka 3 000 färdigtillverkade pallarna per vecka. Autopiloterna hämtar varorna vid varumottagningen, går igenom en skannerportal och vidare till avlastningsplatsen. Under helgerna levereras det med ännu högre kapacitet, men de ändrade färgerna på AGV-filerna på skärmen ser till att de aktiverade uppgifterna förblir lätt synliga.
Roger Tømmervold erkänner att implementeringen av de fem automatiserade guidade truckarna krävde en hel del planering för att begränsa kaoset. Över 210 truckar används i lagret, så naturligtvis var truckförarna lite tveksamma till de självstyrande fordonen i denna intensiva operation. Med tiden har truckförarna lärt sig AGV:ernas körmönster och beteende. Som ett resultat kan AGV:erna köra sina fasta rutter fritt mitt i en svärm av manuella truckar på ett säkert sätt.
AGV-specialister utbildade de anställda så att alla kan arbeta med Autopiloterna dagligen och tilldela dem uppgifter. På så sätt fick de anställda äganderätten till dem och accepterade dem som ett verktyg. Det är viktigt att notera att AGV: erna inte har resulterat i någon minskning av den fasta arbetskraften utan minskat behovet av att anställa tillfälligt under högsäsong.
Lageret i Trondheim har så många Toyota-truckar i drift att Toyota har en verkstad med egna tekniker på plats. AGV:erna, Autopiloter från Toyota, är byggda baserat på vanliga truckar, så att vanliga tekniker kan hjälpa till med service. Dessutom har Toyota Material Handling Norge viktiga automationsspecialister som kan felsöka på distans eller genomföra kundbesök. Hege Sandanger, projektledare på Coop, säger att ledningen visar stort intresse för AGV. Roger Tømmervold vill öka mängden AGV på sin plats i Trondheim eftersom många fler uppgifter kan automatiseras där: "Tack vare tillräcklig lyfthöjd och kapacitet hos de automatiserade staplarna har vi flexibiliteten att ge dessa truckar ytterligare uppgifter i händelse av ändringar."
(Hela artiklen publicerades i den norska tidskriften Logistikk & Ledelse (Logistics & Management) nr 1-2019.)