Science Based Targets-initiativet (SBTi) är den ledande organisationen som hjälper företag att definiera mål för minskning av växthusgasutsläpp och bedömer deras vetenskapliga giltighet. SBTi är ett samarbete mellan CDP, FN:s Global Compact, World Resources Institute och Världsnaturfonden. *
Genom att validera de mål för minskning av växthusgasutsläpp som företag har satt mot de senaste vetenskapliga rekommendationerna, tillhandahåller SBTi ett vetenskapsbaserat ramverk och riktlinjer för företag att sätta mål som är i linje med den senaste klimatvetenskapen, mål som krävs för att begränsa de mest dramatiska effekterna av klimatförändringarna i motsats till godtyckliga mål.
För att göra det möjligt för företag att sätta ambitiösa och meningsfulla minskningsmål tillhandahåller SBTi också branschspecifik vägledning, beräkningsverktyg och andra resurser.
Mer om företag som vidtar åtgärder och initiativet Science Based Targets >
* Carbon Disclosure Project (CDP) – NGO that provides a global system for companies and cities to measure, disclose, manage and share environmental information
* United Nations Global Compact – the world's largest corporate initiative based on CEO commitments to implement universal sustainability principles and take steps to support UN goals
* World Resources Institute (WRI) – global research organisation in the fields of environment and socio-economic development
* WWF – independent nature conservation organisation
Scopes definieras av Greenhouse Gas Protocol (GHG-protokollet). Dessa omfattningar för koldioxidredovisning gör det möjligt att kategorisera ett företags växthusgasutsläpp efter deras ursprung och deras direkta eller indirekta kontroll. Detta utgör grunden för en effektiv strategi för utsläppshantering och minskning.
Avkarbonisering har blivit en av fokuspunkterna för företag över hela Europa för att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 °C. Det som binder oss samman är vårt gemensamma ansvar och engagemang för att uppnå nettonollutsläpp. Faktum är att vi som leverantör är fullt engagerade i att nå SBTi-målen och hjälper andra företag att minska sina utsläpp. Detta innebär total transparens och ett kompromisslöst engagemang för hela vår värdekedja.
Kunder
Våra kunder söker pålitliga och trovärdiga partners som är engagerade i vetenskapsbaserade mål, som kan erbjuda uppskattningar av sin utrustnings koldioxidavtryck och som genomför konkreta åtgärder för att minska detta avtryck under de olika livsstadierna. Vi prioriterar 6 nyckelområden för att nå nettonollutsläpp senast räkenskapsåret 2041, vilket ger en tydlig och konkret färdplan.
Leverantörer och partners
Leverantörer representerar 30 % av vårt totala koldioxidavtryck (Scope 3 - uppströms). Att samarbeta med dem är därför avgörande för att vi ska kunna uppnå våra mål för koldioxidminskning. Vi började samarbeta med de leverantörer som är avgörande för klimatåtgärder för att få dem att förbinda sig till SBTi och dela koldioxiddata. Vi undersöker också innovativa sätt att minska avtrycket från koldioxidintensiva råvaror och batterier. Förutom våra leverantörer uppmanas även våra logistikpartners att anta alternativa lösningar för att minska koldioxidutsläppen från transporter.
Som ett första steg definierade vi vår baslinje (räkenskapsåret 2023), dvs. vad vi släpper ut varje år. Detta resulterade i ett program som kommer att hjälpa oss att nå nettonoll. Vårt mål är att nå nettonoll i hela vår värdekedja senast räkenskapsåret 2041. Den största delen av räkenskapsåret 2041 ligger under kalenderåret 2040, vilket sätter Toyota Material Handling Europe i ledningen när det gäller klimatambitioner.
För att nå våra ambitiösa mål har vi ett dedikerat nettonollteam som, tillsammans med kollegor från hela organisationen och – hittills – långt över hundra av våra kunder och 88 av våra strategiska leverantörer, fokuserar på sex områden. Ta reda på var vi är idag.
Vi definierade sex områden där vi kan minska koldioxidutsläppen från våra utsläpp.
Det första området fokuserar på våra utsläpp i Scope 1 och 2. De återstående områdena behandlar våra utsläpp i Scope 3. Mer specifikt inriktar sig det andra och tredje området på material, som står för 23,6 % av våra utsläpp. Det fjärde området behandlar utsläpp från användningsfasen, som motsvarar 66,7 % av våra utsläpp, medan det femte området fokuserar på transporter, som utgör 8 % av våra utsläpp. Det sista området täcker de återstående 0,7 % av våra utsläpp.
Säkerställa att all energi som används är nettonoll och förbättra energieffektiviteten:
Fokusera på de två huvudmaterialen med högst CO2e-intensitet:
Förbättra ekodesign och truckens livslängd:
Samarbeta med kunder för att byta till koldioxidsnåla energikällor:
Optimera logistiklösningar:
Initiativet Science Based Targets (SBTi) ger företag en tydligt definierad väg att minska utsläppen i linje med Parisavtalets mål. Mer än 6 000 företag runt om i världen arbetar redan med SBTi.
För att nå nettonollutsläpp måste vi se till att den koldioxid vi släpper ut i luften balanseras av den mängd vi tar bort. Denna balans kommer att bidra till att stoppa ökningen av växthusgaser i atmosfären.
Att uppnå nettonollutsläpp innebär att vi måste helt förändra hur vi producerar och använder energi, hur vi transporterar material och hur vi tillverkar och konsumerar varor. Dessa förändringar är avgörande för att förhindra de värsta effekterna av klimatförändringarna.
En baslinje är en referenspunkt (år) som används för jämförelse mot SBTi.
Det är det inte. Företag som åtog sig att följa SBTi den 15 juli 2022 eller senare är dock skyldiga att använda version 5 av kriterierna, vilket kräver anpassning till en 1,5°C-strategi för de flesta företag.
Ja, det är de.
Den 27 mars 2024 validerade SBTi att de vetenskapligt baserade målen för växthusgasutsläpp som lämnats in av Toyota Material Handling Europe AB överensstämmer med SBTis företagsstandard för noll utsläpp. Vårt mål är att nå noll utsläpp i hela vår värdekedja senast räkenskapsåret 2041.
Läs vår statusrapport från 2024 >