Den ideala utgångspunkten för leanresan är att få ditt nuvarande tillstånd bedömt och granskat av någon som själv har genomfört samma resa. Någon som vet vilka steg som ska tas och kan ge råd om i vilken ordning de ska genomföras.
Därför rekommenderar vi på TLA alltid att börja med en bedömningsprocess som vi åtar oss, i samverkan med dig, så att vi kan jämföra din nuvarande prestanda med Toyotas riktmärke. Som en del av bedömningen definierar vi nästa steg som behöver tas mot ditt ultimata mål – din TPS true north-vision.
Våra rådgivningstjänster är utformade för företag som redan har implementerat lean och etablerat en strategi i sin verksamhet med dedikerad expertis.
Under rådgivningen ägnar sig en av våra leanspecialister åt att arbeta inom de etablerade kundprocesserna, för att ge ett yttre perspektiv och en strategisk vägkarta för ständig förbättring. Detta kan omfatta identifierade utbildningsbehov för personalen eller en stödfunktion för problemlösning.
Flera rådgivare inom TLA har omfattande praktisk ledarskapserfarenhet från lean inifrån Toyota och har personligen varit inblandade i den transformerande leanresan för de europeiska fabrikernas integration.
Vi föredrar att använda den autentiska Toyota Jishuken-metoden som projektmodell för att snabba upp resultaten för ditt företag. Jishuken är precis som många andra japanska ord inte lätt att översätta men betyder kortfattat ”egenmotiverad kompetensförbättring” och samlar den grundläggande kärnan för kontinuerlig förbättring och personer.
Under ett Jishuken-projekt riktar vi in oss på det förbättringsområde som kunden definierar som högprioriterat i förhållande till företagets affärsmål. Jishuken-teamet, som består av både medlemmar från TLA och kunden, analyserar grundligt det nuvarande tillståndet med hjälp av Toyotas TPS-metodik och -verktyg för att hitta gapet, och därmed förbättringspotentialen.
Genom detta tillvägagångssätt förverkligas de dubbla målen för att förbättra både affärsresultaten och människors utveckling. I slutändan är det personerna som kommer att betyda mest och leda till en hållbar kontinuerlig förbättring.
Vi erbjuder dig utbildning på några av de unika metoder, verktyg och kulturella strategier som används med framgång inom Toyota. Detta tillvägagångssätt är anpassat för kunder som vill utveckla egen kompetens för att etablera arbetssätt inom lean. Utbildningen är utformad efter företagets specifika behov, gärna identifierade efter en genomförd utvärdering (se Lean Assessment) och bygger på en serie moduler som kommer från Toyota Production System.
Vi kan skapa helt anpassade utbildningsprogram baserat på individuella kundbehov i våra egna lokaler eller hos kunden – vad som passar bäst för ändamålet. Om du är intresserad av utbildningsprogram som sker på våra fabriker i Japan, registrera ditt intresse i detta formulär och vi kommer att avisera dig om nästa tillgängliga program.
Våra transformationsprogram är utformade för organisationer som behöver framtagande och genomförandet av en långsiktig implementationsplanering med rekommendationer för förbättrat arbetsflöde och ledningsstruktur. Detta i kombination med utbildning och stöd under genomförandeprocessen.
Det finns många så kallade leanprojekt som kan börja med ett mycket optimistiskt business case men som slutar med otillfredsställande resultat och en eftersmak av tvivel. Det är inte den monetära kostnaden för ett misslyckat leanprojekt som gör mest skada, det är den förlorade trovärdigheten och förtroendet för organisationen.
På Toyota tror vi att det bara finns ett sätt att verkligen förändra en kultur och implementera TPS/Lean. Det är att den högsta ledningen konsekvent tar hand om den dagliga styrningen inom organisationen, på ”verkstadsgolvet". TLA-programmet för en leantransformation hanterar detta genom att på djupet integrera hela organisationen uppifrån och ned i omvandlingen för att undvika att misslyckas.
Vi använder de tekniker och metoder, med fokus på Jishuken-metoden, som gjorde Toyota till det främsta företaget inom lean och överför kunskapen till dig som kund för att säkra framtida framgångar under din lean-resa.
För att upprätthålla konkurrenskraften och maximera lönsamheten konfronteras de flesta företag med investeringsbehov i syfte att förbättra den operativa effektiviteten. Detta är särskilt sant idag med den snabba teknikutvecklingen.
Toyota ser även förändringsmöjligheterna, att implementera automatisering gradvis inom många delar av verksamheten och dra fördel av anslutbarheten.
Nyckeln till framgång är emellertid att se till att varje process noggrant utvärderas och optimeras fullständigt innan man bestämmer sig för investeringar.
Vi inser att många av våra kunder står inför samma utmaningar när de planerar inför framtiden.
Toyota Lean Academys tjänst för investeringsplanering ger expertråd och utvärdering för att säkerställa att de principer som kännetecknar lean skapas och upprätthålls som en del av programmet för investering och genomförande.
Först arbetar vi tillsammans för att identifiera var i implementationsprocessen du befinner dig via vår utvärderingsmodul (se Lean Assessment). Efter utvärderingen anpassar vi oss till nuläget och målbilden med hjälp av vår erfarenhet och dina indata för att gå vidare. Normalt börjar vi med att introducera kulturen som omgärdar lean, genom utbildning på topp- och mellanchefsnivå på viktiga delar av Toyotas koncept för framgång. Efter att ha lagt grunden fortsätter vi med att ta itu med de specifika möjligheter som identifierades under utvärderingen. Vi närmar oss såväl specifika områden genom Jishuken-modellens koncept samtidigt som vi introducerar företagsövergripande aktiviteter där det är lämpligt. Jishuken-modellen har stora fördelar med att skapa både konkreta förbättringar av nyckeltal och öka kompetensen hos de anställda i organisationen.
Som du vet tar förändring tid och det nya arbetssättet behöver den här tiden för att tränga ned i organisationen. En leantransformation utgör ingen skillnad, det finns ingen genväg i denna process. Var och en som påbörjat leanresan vet det här. Vår modell för leantransformation börjar med en bedömning och börjar sedan introducera kulturen, genom utbildning på topp- och mellanchefsnivå på viktiga delar av Toyotas koncept för framgång. Efter att ha lagt grunden fortsätter vi med att ta itu med de specifika möjligheter som identifierades under utvärderingen. Vi närmar oss såväl specifika områden genom Jishuken-modellens koncept samtidigt som vi introducerar företagsövergripande aktiviteter där det är lämpligt. Detta block tar cirka 3–6 månader beroende på omfattning och representerar början av processen. Därefter utvärderar vi framstegen och fortsätter att arbeta i block om 3–6 månader om du och vi ser gemensamma mål under resan. Om du vill ha en total övergång till The Toyota Way kommer det att ta flera år, men vår roll kommer alltmer att tona bort från att vara väldigt aktiva till en mer coachande roll, för att se till att de skapade resultaten kvarstår.
Det är många leanprojekt som initieras med att presentera ett mycket tilltalande business case men som slutar med en obekväm tystnad i organisationen, som försöker gömma skärvorna av det som finns kvar av projektet. Varför? Detta är vad som kan hända om du fokuserar för hårt på en smal och kortsiktig avkastning för att bevisa ditt business case men inte bryr dig om att upprätthålla resultaten. Toyota är sedan många år en av världens största och mest lönsamma bilproducenter. Denna framgång skapas av The Toyota Way, långsiktiga visioner och utveckling av människor, inte ett kortsiktigt fokus på avkastning. Vår modell kommer också att fokusera på detta och skapa både konkreta förbättringar av nyckeltalen men även öka kompetensen hos de anställda i organisationen för att säkerställa upprätthållandet av förbättringarna.
Vi erbjuder dig utbildning på några av de unika metoder, verktyg och kulturella strategier som används med framgång inom Toyota. Ta en titt på vår evenemangskalender för öppna utbildningar som hålls på våra europeiska servicecenter och dessutom några exklusiva evenemang på våra europeiska fabriker. Vi skapar även helt anpassade utbildningsprogram baserat på individuella kundbehov i våra egna lokaler eller hos kunden.
Ja, vi börjar alltid med att lära dig mer om din situation genom Genchi Genbutsu (gå och se efter själv) oberoende av vilken modell du vill välja. Det betyder att vi går till källan (dig) och studerar din process. Att delta i din dagliga verksamhet är det bästa sättet att lära oss din nuvarande situation. Vi går vidare med en strukturerad bedömning som ger oss färdplanen att följa, vilket nästan alltid börjar med utbildning på topp- och mellanchefsnivå.
Det beror lite grand på er mognad och ert nuläge, men vi rekommenderar i allmänhet att börja i liten skala och växa utifrån bra exempel (Yokoten, horisontella riktmärken). Detta skapar stabilitet och självförtroende innan man ”slår på stora trumman” och tar den vidare till alla delar av organisationen.
Nej. Du kan tillämpa lean överallt där det finns processer: Lager, logistikområden, kontor, etc. Till exempel är 5S på kontoret och i datorn mycket effektivt och användbart för att undvika söktider osv.
Företagsledningen måste ta ledarrollen och vara en förebild genom starka ledarskapsbeteenden när man introducerar lean och genom detta säkra människors engagemang. Kontinuerlig uppriktig kommunikation kring mål och syften kommer också att behövas eftersom människor alltid vill veta varför, före hur och vad.