VNA-truckar (smalgångstruckar) är designade speciellt för påfyllning och orderplockning i högdensitetslager och distributionsområden. Hög densitet innebär att mer kan lagras helt enkelt genom att minska gångbredden, vilket hjälper till att maximera lagringsutrymmet. Majoriteten av Toyotas VNA-serie kommer med ett ledat chassi, vilket gör denna serie, med sin utmärkta stabilitet och manövrerbarhet, perfekt för arbete i mycket smala gångar.
Att köra i smala gångar och lyfta till höga höjder är inget lätt jobb. Operatörer måste vara ordentligt utbildade när de arbetar i dessa krävande applikationer. Lyckligtvis har de hjälp av olika verktyg och funktioner för att stödja dem under hela skiftet.
Personal Protection System (PPS) är en funktion som gör att trucken kan sakta ner när den hittar ett hinder på sin väg. PPS består av två säkerhetsskannrar, en i fronten och en baktill på trucken.
Speciellt vid arbete på hög höjd har föraren begränsad sikt på marken under. Skannern framför trucken skapar 2 zoner, en varningszon och en stoppzon, för att hjälpa föraren att undvika eventuella kollisioner i gången.
Förarens ergonomi är en prioritet. Operatörer tillbringar många timmar per dag i dessa truckar. Ett bekvämt säte och intuitiva kontroller med färgpekskärm gör det bekvämt att köra Toyotas VNA-truckar. Med integrerad kontroll av daglig tillsyn och smart access gör uppstarten enkel och säker. Situationsbaserad information samlas in för att öka produktiviteten och garantera säker drift.
Det välplanerade förarutrymmet gör det möjligt för förare att enkelt hoppa på och av trucken och arbeta upprätt om de så önskar, vilket ökar produktiviteten.
Energin som krävs för att lyfta kabinen och lasten på BT Vector-serien reduceras med upp till 35% tack vare Toyotas avancerade lyftsystem (ALS). Ett balanserat lyftsystem där gastanken är ansluten till en hydraulcylinder bildar ett helt slutet slingasystem. Exakt elektronisk styrning garanterar sömlös och smidig drift.
Energi som omvandlas till kväve komprimeras samtidigt som hytten sänks och gastrycket byggs upp. Energin som lagras som komprimerad gas används sedan för att underlätta nästa lyftrörelse. Som ett resultat arbetar den hydrauliska lyftmotorn för att lyfta lite mer än själva lasten, vilket sparar energi. Gaffelvagn och stativ lyfts tack vare expansionen av kvävgas.
Genom att programmera pallplatserna i trucken, kan Toyotas VNA-truckar beräkna den optimala rutten från punkt A till B och tar därför den mest effektiva vägen. BT Vector anpassar sin körhastighet genom att köra snabbare på lägre höjd och långsammare vid högre höjd. Detta resulterar i en smidigare drift, minskade cykeltider och avsevärt förbättrad produktivitet.
VNA-truckarna från Toyota justerar körhastigheten tack vare gångindikeringsetiketter. I båda ändar av gången, där kontroll i gångarna är extra viktigt, bromsar trucken säkert in, samtidigt som den använder maximal hastighet längs mitten av gången. Detta tack vare gångindikationerna AEB (aisle end braking) och AES (aisle end stop).
Toyota BT Vector VNA-serien prioriterar säkerhet genom att anpassa sig till olika lokala byggnadsbegränsningar som takbjälkar och ventilationsschakt. Detta görs tack vare zonindelningsfunktionen: sensorer på VNA-trucken kommunicerar med RFID-taggar spridda längst med gången.
Adveo och Toyota lagerlösning
Adveo är en av de största europeiska aktörerna inom grossistdistribution av kontorsmaterial, tjänster och lösningar. De ville ha en partner som kunde stödja deras projekt från början till slut. Romain Thénard, Supply Chain Director på Adveo, medger: "Vårt jobb är att förbereda order, inte att definiera alla tekniska element i byggandet av byggplatsen. Vi saknar ingenjörskapaciteten för att göra det."
Toyota kunde hjälpa till med designen, definitionen, implementeringen, utförandet och till och med i finansieringen.