Automatisering av repetitiv pallhantering

Toyota erbjuder en rad automatiserade gaffeltruckar, autopiloter, för olika typer av materialhantering:

Automatiserad låglyftande truck LAE250

  • upp till 2,5 ton lastkapacitet
  • tillgängligt med 2,4 m gaffellängd
  • maxhastighet på 2,2 m/s
  • långdistanstransporter

Automatiserad staplare SAE160

  • upp till 1,6 ton lastkapacitet
  • upp till 4,7 m lyfthöjd
  • maxhastighet på 2,2 m/s
  • lagring på medelnivå

Automatiserad motviktstruck OAE120CB

  • upp till 1,2 ton lastkapacitet
  • upp till 4,15 m lyfthöjd
  • maxhastighet på 2,2 m/s
  • olika lastbärare
  • lagring på medelnivå

Automatiserade skjutstativtruckar RAE160-250

  • upp till 2,5 ton lastkapacitet
  • upp till 11 m lyfthöjd
  • maxhastighet på 2,0 m/s
  • lagring på hög nivå

Autopiloterna under användning

Autopiloten är utformad för att automatisera repetitiv pallhantering. Den är baserad på det branschbeprövade sortimentet av Toyota-truckar som gör det enkelt att automatisera befintliga manuella processer.

Säker och noggrann pallhantering

Autopiloter är programmerade för att slutföra alla uppgifter säkert och för att arbeta tillsammans med manuella operatörer. De inbyggda säkerhetsskannrarna och hinderavkänningsenheterna förhindrar kollisioner genom att reagera på hinder som korsar truckarnas väg. Lastsensorer och kameror säkerställer ytterligare noggrann och säker lasthantering.

Sidoskannrar för säker kurvtagning i optimal hastighet.

Skannrar fram och bak för säker transport i nominell hastighet.

Blå LED-lampa varnar fotgängare och förare när de kommer ut ur dolda områden.

Främre hinderavkänning för hinder över golvnivå.

Upptäcker hinder vid sidan av färdvägen.

Detektering av hinder från ovan.

Exakt navigering

Autopilottruckar från Toyota stöder två mycket noggranna och anpassningsbara navigeringsteknologier: reflexer och naturlig navigering, eller en kombination av dom två teknologierna. Det sista alternativet gör att truckar kan växla mellan att använda reflexer för ett område och använda lagermiljön som referens för ett annat område i layouten.

Reflexnavigering

En navigationsmetod där konsekventa mål med hög kontrast, reflexer, läggs till i miljön. Med reflexer installerade i lagret kan skannern på den automatiska trucken definiera sin position baserat på dess avstånd till reflexerna. Egenskaperna hos denna teknik garanterar robusthet, hög noggrannhet och lång räckvidd i de flesta miljöer.

Naturlig navigering

En metod för automatiserade truckar att navigera med hjälp av miljön. Denna navigationsmetod använder igenkännbara referenspunkter eller landmärken inom lagret, såsom väggar, ställage och fasta föremål, för att beräkna truckens position. Naturlig navigering är ett billigare alternativ för lager där omgivningen förblir ganska konstant. Trucken kan använda den befintliga miljön för att navigera utan att behöva extra utrustning som reflexer, vilket undviker extra kostnader och installation av ytterligare utrustning.

 

Intelligent kommunikation

Alla Autopilot-truckar styrs av T-ONE automatiseringsprogramvara som är skapad internt av Toyota. Denna programvara fungerar fristående och i samband med lagerhanteringssystem och produktionssystem. T-ONE håller koll på varulagring, order, trafik och flöde tack vare sin intelligenta flottkontroll och integrationen med ERP/WMS.

T-ONE >>

Smart laddning

Autopiloterna kan utrustas med litiumjonbatterier som är upp till 30% mer energieffektiva samtidigt som de minskar koldioxidutsläpp. Med förmågan att ladda automatiskt kan truckar ladda snabbt mellan uppdragen utan behov av personal eller laddningsrum, vilket gör den helt automatiserad.

 

Avkastning på investeringar

Automation optimerar flödet av varor samtidigt som skador, tid och kostnad minimeras. Personal blir tillgängliga för att hantera mer komplexa uppgifter istället för repetitiva processer. Automatiserad pallhantering kräver också mindre underhåll och energi och bidrar till produktivitet och säkerhet, vilket typiskt ger en avkastning på investeringen inom två år.

Automatisering steg-för-steg >>

 

Tillbaka till sidan om automationslösningar >>

Kontakta oss & felanmälan

Har du läst så här långt?

TOROs varor flyttas säkert av förarlösa truckar från Toyota

TORO implementerade fem automatiska truckar från Toyota för att kunna arbeta snabbare och mer kostnadseffektivt. Fordonen kör sida vid sida med manuella truckar och/eller personal, vilket också gör säkerhet till en prioritet.

TORO-fallstudie

Toyota AGVs support kitchen manufacturer Kvik’s growth

Kvik has streamlined its internal transport with two automated stackers from Toyota Material Handling. 

Kvik case study >

Ta bort allt