Trots att bly-syrabatterier har varit den vanligaste energikällan för gaffeltruckar i flera år har, Toyota Material Handling sedan 2013 varit banbrytande i användningen av litiumjonbatterier som ett alternativ.
Sedan dess har det snabbt blivit en primär energikälla för gaffeltruckar. Både litiumjon- och vätegasenergi hjälper företag att nå sina hållbarhetsmål, eftersom de använder mindre energi än traditionella bly-syrabatterier.
Att välja rätt energialternativ för din truckflotta beror på dina affärsprioriteringar. Tabellen nedan jämför några av de vanligaste alternativen:
Tid till full laddning: 80 min
Laddning: Laddas enkelt genom att använda ditt lokala elnät.
Underhåll: Inget
Livslängd: 5,000 laddningar
Utsläpp: Inget (kombinerat med grön el)
Tillgänglighet: Alla våra elektriska truckar
Tid till full laddning: 3 min
Laddning: Tankstation och valfri elektrolyserare
Underhåll: Minimalt
Livslängd: 10 år
Utsläpp: Inget (kombinerat med grön hydrogen)
Tillgänglighet: 90% av våra elektriska truckar
Tid till full laddning: 8-12 timmar
Laddning: Separat laddningsrum
Underhåll: Krävande: regelbunden vattenpåfyllning
Livslängd: 1,500 laddningar
Utsläpp: Kemikalier under laddning
Tillgänglighet: Alla våra elektriska truckar
Litiumjon är den mest effektiva energilösningen som finns tillgängligt. Passar väldigt bra i enskifts- eller flerskiftsmiljöer, eftersom det är mycket enklare och snabbare att ladda, än bly-syrabatterier. Du slipper besvärliga batteribyten under dagen, vilket maximerar produktiviteten för dina truckar.
Vi erbjuder våra egna internmonterade litiumjonbatterier med olika kapaciteter till hela vårt produktsortimentet. Oavsett vilket behov du har - så hittar vi rätt batteri och rätt laddare för dig. Alla våra smarta laddare har Dynamic Power Limitations, som hanterar den totala energianvändning och undviker dyra "toppar". När man samtidigt laddar flera truckar kommer laddaren att skicka mest ström till den truck som har lägst batterinivå. Detta kortar laddningstiden och förbättrar energieffektiviteten upp till 15%.
Litiumjon är säkert, effektivt och pålitligt. Några av alla fördelar är:
Lär dig mer om Litiumjon-batterier >>
Om du hanterar en tung applikation eller en intensiv verksamhet med många skift där möjlighet till pausladdning inte är möjligt, då är bränsleceller rätt väg att gå. Tankning och laddning är både enkelt och snabbt för bränslecellsdrivna trcukar - samtidigt som du minskar din CO2-påverkan.
Bränsleceller genererar elektricitet när väte möter syre i elektrolysprocessen, driver elmotorn och genererar vatten som en avfallsprodukt. Väte tillverkat med förnybar energi är helt kolfritt. När man förvandlar den till el är det enda utsläppet destillerat vatten. Väte kan enkelt lagras och transporteras, så att förnybara energikällor kan utnyttjas till fullo.
Bränsleceller är fördelaktiga för komplexa, stora flottor med flera skift där batteribyte behövs. Några fördelar:
Lär dig mer om bränsleceller till truckar>>
Även om bly-syrabatterier har den lägsta initialkostnaden, kräver de regelbundet underhåll för att förbli i toppskick. Batterierna kräver ett separat laddningsrum och tar 8-12 timmar att vara fulladdade. Batteriet kräver också regelbundet påfyllning av vatten. Bly-syra har 1500 laddningscykler och dessa batterier laddas bäst när de har cirka 20% laddning kvar.
Bly-syra är utmärkt för en förenklad logistikprocess med principer för cirkulär ekonomi.
En truck med förbränningsmotor har en lägre initialkostnad jämfört med en eldriven truck. Motordrivna truckar är lämpliga för utomhusapplikationer och fungerar bra i ogynnsamt väder som regn. För att kunna användas inomhus kräver din verksamhet ett tillräckligt ventilationssystem i driftsmiljön för att hantera avgasutsläpp. Förbränningsmotorer kräver ingen laddningstid och är enkla och snabba att tanka om infrastrukturen för tankning är tillgänglig.
Toyotas utbud av motviktstruckar med förbränningsmotorer överträffar de senaste europeiska steg V reglerna gällande utsläpp och finns med två olika bränslealternativ: diesel och gasol, med lyftkapacitet upp till åtta ton.
Förbränningsmotorer är idealiska vid utomhusanvändning och har flera fördelar:
Hittade du rätt energilösning för dig? Låt oss nu matcha den med den truckmodell som passar ditt företag. Nedan är fyra vanliga truckmodeller som hjälper dig att komma igång med ditt val.
Rekommenderas för:
Toyota BT Levio LWI160 är en elektrisk lagertruck som passar utmärkt för arbeten i trånga utrymmen som i butiker, affärer och i stormarknader.
Rekommenderas för:
Våra skjutstativtruckar passar för många olika applikationer: inomhus, utomhus och i trånga utrymmen.
Rekommenderad för:
Traigo 48 modellerna är väldigt energieffektiva, föraren har bra syn runt hela trucken och modellerna ger hög lyft- och körprestanda.
Rekommenderas för:
Tonero-truckarna från 1,5 till 8,0 ton, levereras med kraftfulla och pålitliga Toyota industrimotorer som ger oöverträffad kraft och stabilitet.
Har du fler funderingar kring litiumjon? Besök vår FAQ-sida >>
Vår företagsvision är zero muda (vilket betyder noll slöseri) i allt vi gör. Detta avspeglas också i våra energimetoder. Vi har åtagit oss att vara kolfria år 2030 inom vår egen verksamhet.
För att uppnå detta löfte har vi satt upp en energipolitik baserad på tre pelare och mål för 2030:
Sedan augusti 2019 har Toyota Material Handlings fabrik i Mjölby erkänts som vår första kolfria fabrik, som släpper ut noll CO2, och använder endast grön el, fjärrvärme och flytande biogas.
Läs mer om Toyota Material Handling syn på: hållbar utveckling i Europa.
Solenergi som en energilösning för att driva din gaffeltruckflotta effektivt>>